Powered By Blogger

Monday, January 31, 2011

don't judge a book by its cover

sekarang ni kan. kebanyakan orang yang kita kenal, tak boleh nak terima kenyataan kalau orang lain lagi bagus dari diri dia, betul kan???




sebagai contah la kan. situasi die macam ni, bila seseorang tu pada mulanya mase kat zaman sekolah la kan die tak berapa pandai dan dia salah seorang dari geng-geng dak-dak nakal, tapi bila dah masuk alam ipt, kite dengar kabar yang die dah berubah atau die makin hargai ilmu la lebih kurang kan. die kurang wat masalah, dah tak macam dulu la kan.




tapi kenapa ade dikalangan kawan-kawan yang x boleh nak time kenyataan? kenapa mesti jadikan diri die dulu sebagai titik noktah untuk nilai diri die yang sekarang? kenapa tak boleh nak terima diri die yang sekarang?




ade pulak yang mengutuk, mencaci dan macam-macam la sedangkan budak tu tak caci atau hina die pon. mmg la dlu budak tu x pandai dari segi pelajaran kat sekolah, tapi makin jauh perjalanan, makin banyak yang boleh dipelajari. jadi jangan la perlekehkan die kalau die tu ternyata lebih elok dari diri korang..




cube la terime kenyataan, walaupun dulu korang seorang budak yang jadi harapan, tapi kalau korang sekarang seteraf je dengan budak-budak nakal dulu, budak-budak yang korang anggap tak pandai dulu tu, ape maknenye? sendiri boleh pikir la kan.




sebab tu la kita dalam hidup nie, sebelum nilai diri orang, nilai dulu diri kita sendiri. kalau kita ni dari sudut luaran atau dalaman tip top dari ujung rambut sampai ujung kaki tak pe. tapi memang tak mungkin la kan sebab dah terang-terangan dah di nyatakan setiap manusia yang ade dalam dunia nie tak ade sorang pun yang sempurna.




jadi, belajar la untuk terima kelebihan orang lain dan belajarlah untuk terima kelemahan diri sendiri sebab jika orang lain perlekeh kan kita, taukan macam mana rase nye?




jadi bila kita perlekehkan orang cam tu jugak lah orang tu rase. so sume dah besar panjang, jadi masing-masing boleh pikir sedetailnya. kaji la sendiri untuk dapatkan yang terbaik...




all the best kawan-kawan....
jangan lupa follow blog nurul k ^___^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Assalamualaikum...

Semua info atau entry kat sini if u ollz nak copy its ok.
u can, but must ada credit to me. Copy je ke blog korang as korang punye entry, then put credit to this blog as a link.
Orang kata orang berbudi kita berbahasa. Thats all

terima kasih