Powered By Blogger

Monday, May 02, 2011

aKo0 k1d@L ke???

ok. ni adalah info yang aku berjaya cari. orang yang kidal ni, lebih banyak menggunakan tangan kirinya berbanding tangan kanannya. untuk melakukan segala pekerjaan, mereka cenderung untuk menggunakan tangan kiri berbanding tangan kanan.(tapi kalau yang guna untuk basuh buang air tu aku tak pasti la pulak)

kidal

tapi dari segi menulis, wikipedia menyatakan bahawa menulis tidak dapat digunakan untuk menentukan seseorang itu kidal atau tak. kerana sebahagian orang yang kidal menggunakan tangan kanannya untuk menulis sementara untuk hal-hal yang lai mereka menggunakan tangan kirinya.(bagi kes aku pula, aku menulis dengan tangan kiri, tetapi dalam hal-hal yang lain pulak aku akan menggunakan tangan kanan seperti memasak, menggunakan mouse, sikat rambut. menaip pun tangan kanan aku lagi cekap berbaning dengan tangan kiri. semua perbuatan lain-lain pun aku lebih cenderung menggunakan tangan kanan kecuali menulis dan semasa di toilet.... takkan nak guna tangan kanan jugak kan. )

aku ke kidal?


ada kawan aku pula menulis dia tangan kanan, tapi yang lain-lain dia lebih kepada tangan kiri. contohnya aku selalu perhatian kalau kami makan jajan ke kuaci ke. keropok ke, dia lebih cenderung guna tangan kiri dia. pelikkan. jadi, diantara dua situasi ni, siapa yang lebih dikategorikan sebagai kidal, aku tau dia?

DoMiN@n 0tAk K@nAn

orang menjadi kidal sebab dominasi dai otak sebelah kanan dia. namun sebahagian besar orang lebih dominan kerja otak kirinya sehingga gerakannya lebih banyak menggunakan gahagian kanan.

perbezaan kiri dan kanan otak manusia

buat masa sekarang ni, penyebab bagi kecenderungan kidal ni masih belum dapat dikenalpasti. kerana ada yang menyatakan bahawa gejala ini dipengaruhi oleh nasab keturunan, tetapi ramai juga yang bersepakat bahawa ianya disebabkan oleh kebiasaan sesetengah individu tertentu.

o0tUnGnY@ 0r@nG kIdAl

1. boleh memproses berbagai ransangan lebih cepat.

2. lebih cepat merespond


3. boleh bersembang sambil melakukan kerja lain.


4. kebolehan mengolah bahasa pada kedua-dua belah otak.


5. lebih kondusif dalam mengolah informasi.


6. hubungan antara otak kiri dan kanan lebih baik.


7. mental lebih baik bila berusia kelak.

KeKuRaNgAn OrAnG kIdAl

1. sukar untuk menulis di dalam buku tebal lebih-lebih lagi untuk muka surat di bahagian kiri.


2. sukar untuk gun peralatan tangan kanan seperti memanah dan kerusi bermeja.

KeLeBiHaN oRaNg KiDaL

1. mudah menulis tulisan jawi.


2. lebih kreatif.


3. mudah menggunakan kamera SLR.


4. semasa zaman peperangan dahulu kala, individu antara pasukan akan saling memegang tangan kanan mereka untuk menyatakan mereka tidak bersenjata. hanya individu yang kidal sahaja yang dapat mengambil kesempatan untuk memegang senjata menggunakan tangan kirinya.


5. kelebihan dalam seni, teknologi maklumat, musik dan hiburan, dan sukan.

kebijaksanaan orang kidal


*bagi isu makan pula, selogik akal kita, semua orang makan guna tangan kanan, orang kidal pun makan menggunakan tangan kanan mereka kecuali apabila menggunakan sudu. sebab itu la orang kidal ini akan selalu ditegur apabila menggunakan sudu. jadi untuk orang-orang kidal ni. makan la guna tangan je sebab ikut sunnah Rasul...

"wahai ank, bacalah nama Allah dan makan lah dengan tangan kananmu, dan makanlah seterusnya dengan tangan kananmu juga."
(hadith riwayat Bukhori dan Muslim)

wassalam.....







jangan lupa follow blog nurul k ^___^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Assalamualaikum...

Semua info atau entry kat sini if u ollz nak copy its ok.
u can, but must ada credit to me. Copy je ke blog korang as korang punye entry, then put credit to this blog as a link.
Orang kata orang berbudi kita berbahasa. Thats all

terima kasih